Ademen in je persoonlijke resonantiefrequentie geeft het gevoel van kalmte, maar ook een gezonde focus. Daarom is ResCalm een combinatie van veerkracht bij stress en spannende situaties en anderzijds kalmte door het lichaam in balans te houden.

In 1996 werd ontdekt dat iedereen een persoonlijke resonantiefrequentie heeft (prof Paul Lehrer en dr Evgeny Vaschillo). Dat wil zeggen ademen in de rustige frequentie ergens tussen 4 en 7 ademhalingen per minuut, Low Frequency genaamd (LF) golfpatroon tussen 0,07 Hz en 0,12 Hz (Hertz).

Rekensommetje: 6 ademhalingen per minuut = 6 ademhalingen per 60 seconden = 1 ademhaling per 10 seconden = 0,1 Hz.

Stap 1

Hoe ontdek je je eigen resonantiefrequentie? Dat kan op twee manieren:

1. Uitproberen

Je kiest Breath Pathfinder en volgt drie minuten lang dit ademritme. Na afloop sla je de gegevens op en kijkt naar de training score en your session analysis. Schrijf de score op en zie hoe hoog in de session analyse de groene score is (Balance=Low Frequency=kalm en gefocust).

Schrijf ook op of deze  'Breath Pathfinder' was uit te voeren op een manier, waarin je niet teveel je best gaat doen. Zie het als een spelletje, als meegaan in de golven, als een glijbaan en niet als een strikt te volgen patroon. Vooral bovenaan de top en onderaan in het dal mag je ruimte nemen, zodat het moeiteloos ademen gaat worden na een paar keer.

Daarna kies je 'Improve Resilience'  en volg drie minuten lang dit ademritme, sla de gegevens op in History en schrijf de trainingsscore en je ervaring op.

Als derde kies je "Breath Challenger" en doe hetzelfde en schrijf de trainingsscore ervaring op.

Maak ten slotte een keuze tussen deze drie: Breath Pathfinder, Breath Challenger of Improve Resilience. Welke voelt het meest natuurlijk en heeft de hoogste trainingsscore?
Dan ga je deze ene keuze een paar dagen uitvoeren, drie keer per dag 5 of 10 minuten. Check na een paar dagen of dit nog steeds de prettigste is met de hoogste score. Dan heb je daarmee vastgesteld, wat je resonantiefrequentie is:
Breath Pathfinder:  4 sec inademen, 6 sec uitademen,  oftewel resonantiefrequentie is 0,1 Hz
(6 ademhalingen  per minuut)

Improve Resilience: 4 sec inademen, 7 sec uitademen, oftewel resonatiefrequentie is 0,09 Hz (5,5 ademhalingen per minuut)
Breath Challenger: 4,5 sec inademen, 7 sec uitademen, oftewel resonantiefrequentie is 0,08 Hz (ongeveer 5 ademhalingen per minuut)

2. Tekenen 

Neem een A4tje en leg die in de breedte. Neem een potlood en laat je hand de ademhaling tekenen tijdens de oefening. Dat komt erop neer dat je golven tekent. Zet het potlood linksboven  op het papier en bij een uitademing gaat de hand naar beneden, en als de longen vanzelf weer lucht vragen gaat je hand weer omhoog. Zo ontstaan golven in het ritme van de adem.Vantevoren zet je zet de wekker van je telefoon op 3 minuten, of je kijkt op je horloge om 3 minuten te meten. Na drie minuten draai je het A4tje om en gaat nog 1 minuut door met de oefening, uitademen potlood naar beneden, inademing potlood omhoog.

Hoe voelt het? Rustig? gefocussed? wakker, helder en rustig tegelijk?
Kijk nu naar het aantal golven van de eerste drie minuten? Wellicht ergens tussen 5 en 9 ademhalingen per minuut. Kijk nu naar het aantal golven in de vierde minuut. dat is waarschijnlijk tussen de 4 en 7 ademhalingen per minuut. Dit is een indicatie voor je persoonlijke resonantiefrequentie!

Hoe kun je nu het juiste adempatroon vinden op de ResCalm?
Als je  6 of 7 ademhalingen per minuut hebt kies je de Breath Pathfinder.
Als je  5,5 ademhaling per minuut hebt kies je Improve Resilience.
Als je  4-5 ademhalingen per minuut hebt kies je Breath Challenger.
Ga deze keuze een paar dagen uitvoeren, drie keer per dag 5 of 10 minuten. Check na een paar dagen of dit nog steeds de prettige ademfrequentie is die aan de ene kant rust en helderheid heeft, maar tevens natuurlijk voelt. Zie het als een spelletje, als meegaan in de golven, als een glijbaan en niet als een strikt te volgen patroon. Vooral bovenan de top en onderaan in het dal mag je ruimte nemen, zodat het moeiteloos ademen gaat worden na een paar keer.

Stap 2

Na een of twee weken driemaal daags oefenen heb je een heel scala aan patronen gehad, de skieer over de bergen, de skeeler over de heuvels en het autootje over de heuvelruggen. Het is dan interessant een volgende stap te nemen, door een grotere uitdaging aan te gaan: langer uitademen en korter inademen. Degenen, die veel zingen of fluit of ander blaasinstrument spelen kunnen deze stap al veel sneller nemen. Het blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, dat het beter is voor balans in het autonome zenuwstelsel om tweemaal zo lang uit te ademen al inademing.

Je kunt dus de volgende patronen kiezen:
Vanuit Breath Pathfinder ga je de uitdaging aan naar Improve Focus (3,5 sec in/ 6,5 sec uit).
Vanuit Improve Resilience ga je de uitdaging aan naar Skilled Breathing (3,5 sec in 7 sec uit).
Vanuit Breath Challenger ga je de uitdaging aan van Slow Breathing  (4 sec in/8 sec uit).

Veel plezier met de ResCalm

aa